Filmcollege • IT WAS THE BEST OF TIMES, IT WAS THE WORST OF TIMES : Films in de jaren 70 en 80

Wednesday, Oct 16 2024 · 5:30 PM · 7:30 PM

External
This event is over

You can't join this event anymore

Location

Ligne 3, 6131 MT Sittard, Nederland

About

Na het succes van vorig jaar, waarin filmanalist Jan Salden ons meenam op een reis door de filmgeschiedenis van 1950 tot 1969, is hij nu terug met een gloednieuw filmcollege! Dit keer neemt Jan ons mee naar de filmgeschiedenis van de turbulente jaren 70 en 80 — een tijdperk van ongekende tegenstellingen en conflicten. Waar de jaren 70 nog bol stonden van engagement, verontwaardiging en betrokkenheid, markeerden de jaren 80 een radicale omslag naar het Yuppiedom: een wereld waarin ijdelheid en oppervlakkigheid de toon zetten. Deze extreme contrasten lieten natuurlijk ook hun sporen na in de films van die tijd. Mis deze unieke kans niet om samen met Jan Salden in de fascinerende wereld van de cinema te duiken en de verrassende films van deze iconische decennia te ontdekken! Bijeenkomst 1 (2 okt) Angst, twijfel en frustratie : De beginjaren 70 was voor de USA een verwarrende en deprimerende tijd. Het land was verwikkeld in de Vietnamoorlog die de grootmacht dreigde te verliezen. Het land werd verder opgeschrikt door rassenrellen en de misdaad leek niet mee in toom te houden. Daarbij kwam ook nog eens een liegende president en de Amerikaanse burger wist niet meer wat of wie hij nog kon vertrouwen. Dat wegvallen van zekerheden en de groei van frustraties zorgde voor de opleving van de rampenfilm (THE TOWERING INFERNO) en de opkomst van de Vigilante-film waar men het recht maar zelf in de hand neemt (DIRTY HARRY). In onzekere tijden neemt de horrorfilm bijna altijd een vlucht en dat was in de jaren 70 ook het geval (THE EXORCIST). Uiteindelijk kon de Vietnamoorlog waar men aanvankelijk liever langs heen wenste te kijken niet meer buiten het filmaanbod gehouden worden (THE DEERHUNTER). Bijeenkomst 2 (9 okt) Anti-burgerlijkheid en intellectualisme. In Europa ontstond in Duitsland een nieuwe stroming: Der Neue Deutsche film, waarin makers zoals Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Margerata von Trotta en Volker Schondorff een plek vonden. Der Neue Deutsche Film was sterk anti-burgerlijk en hield de Duitse samenleving en geschiedenis een spiegel voor die soms confronterend en pijnlijk was. In Italië hadden regisseurs zoals Bernardo Bertolucci en Ettore Scola vanuit hun Communistische achtergrond ook een duidelijke visie op het hedendaagse Italië. In de USA was er een omarming van een intellectuelere aanpak. John Cassavetes nam dit heel serieus, Woody Allen durfde dit ook te ironiseren. Bijeenkomst 3 (16 okt) Vrouwen voor en achter de camera. Vrouwenemancipatie en feminisme spelen in de jaren ’70 en ’80 een grote rol en zouden zorgen voor maatschappelijke veranderingen. Maar ook op het gebied van film gebeurde er het nodige. De vrouw als personage zou veranderen. Niet alleen maar als een symbool van moederschap of een teken van ultieme verleiding, maar als een volwaardig personage dat worstelt met haar ambities, angsten en twijfels. Films waar de rol van de vrouw centraal staat zoals in AN UNMARRIED WOMAN, THE GOODBY GIRL en LOOKING FOR MR. GOODBAR. En alhoewel regisseur nog steeds een mannenberoep is, meldden zich steeds duidelijker ook vrouwen voor die positie zoals Agnes Varda, Marleen Gorris en Lilian Caviani. Bijeenkomst 4 (30 okt) Testosteron, Yuppies en Teenies. De jaren ‘80 werden niet gekenmerkt door idealisme of engagement. Daarvoor in de plaats kwam er een drang naar geld en carrière. In plaats van de politiek activist was er nu de Yup. En sommige films gingen juist over dit onderwerp, zoals WALL STREET. Het was ook de tijd van macho-helden, vertolkt door acteurs zoals Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Chuck Norris. Ondertussen werd het bioscooppubliek gedomineerd door de leeftijdsgroep tussen de 15 en 25 jaar. De filmmarkt richtte zich naar dit publiek met aandacht voor hormonaal gestuurde komedies (PORKY’S) en horrorfilms (FRIDAY THE 13TH). De film die in dit opzicht het meest bijbleef was toch THE BREAKFAST CLUB. Bijeenkomst 5 (6 nov). Een blik op het heden maar ook een hang naar nostalgie. Een onvrede met de tijd waarin men leeft resulteert vaak ook in een hang naar nostalgie. En er zijn verrassend veel films waar nostalgie te vinden is. In Italiaanse films zoals CINEMA PARADISO of SPLENDOR maar ook een kassucces zoals BACK TO THE FUTURE haakte in op deze tendens. Ook de actualiteit werd niet gemeden, vaak met een meer kritische toonzetting naar bepaalde onderwerpen zoals de rol van Vietnamveteranen (BORN ON THE 4TH OF JULY), misogynie in onze samenleving (THE ACCUSED) en de gevolgen van een multiculturele samenleving (DO THE RIGHT THING) Bijeenkomst 13 nov 4 Kopstukken. In deze bijeenkomst gaan we iets dieper in op regisseurs die deze twee decennia sterk bepaald hebben. De keuze is gevallen op Steven Spielberg, Andrei Tarkovsky Rainer Werner Fassbinder en Margareta von Trotta.

Event image
Hosted by
profile picture

Filmhuis Zicht

Guests
Where hype starts