Wednesday, Sep 4 · 5:15 PM · 6:45 PM
You can't join this event anymore
Filmhuis Zicht
Ligne 3, 6131 MT Sittard, Nederland
Filmjournalist Kevin Toma neemt je in september mee op een spannende, amusante en verhelderende ontdekkingstocht door de architectuur van film! Van futuristische ruimtestations tot grootstedelijke rafelranden, van het klassieke spookhuis tot het Rome dat misschien alleen in films bestaat. Film en architectuur hebben een bijzondere band met elkaar. In beide disciplines gaat het om het scheppen van ruimtes en plaatsen, of zelfs van complete werelden. Zoals de architect haar creaties optrekt uit beton, steen en glas, zo ‘bouwt’ een regisseur niet alleen met decors maar ook met de camerabewegingen, de montage, de soundtrack en de kleuren van zijn film. Misschien herkent u het gevoel dat je in sommige films zou willen wonen. Misschien heeft u ooit een bijzondere filmlocatie bezocht, om te ontdekken dat de plek er in werkelijkheid totaal anders uitziet. Welke invloed hebben films op de gebouwen van de toekomst? Hoe kunnen locaties hun eigen bijdrage leveren aan het verhaal dat de film te vertellen heeft? Bijeenkomst 1 - Introductie: de overeenkomsten tussen film en architectuur (4 sept) Al vanaf de vroege dagen van de cinema hebben filmtheoretici de vergelijking tussen film en architectuur gemaakt. Wat hebben de disciplines met elkaar gemeen, en waarom kun je, zoals de rode draad van deze cursus valt te formuleren, film ook zelf als een vorm van architectuur beschouwen? In deze bijeenkomst lichten we wat dat betreft alvast een tipje van de sluier, onder andere aan de hand van de confrontatie tussen bestaande gebouwen en steden en hun (alleen op het doek bestaande?) filmvarianten. Bijeenkomst 2: Filmset-design en architectuur (11 sept) Voor films worden complete huizen, steden, werelden letterlijk uit de grond getimmerd, of vaak ook alleen maar de façade van een gebouw of de enkele hoek van een straat: decorstukken die de complete plaatsen en ruimtes moeten bieden terwijl ze slechts uit een enkele wand of een stuk daarvan bestaan. Dat – en nog veel méér – maakt van set design een aparte vorm van architectuur, die steeds de samenspraak met de verteltechnieken van het filmmedium zoekt. En hoe verhoudt set design zich tot het gebruik van bestaande locaties? Bijeenkomst 3: de kruisbestuiving tussen film en architectuur (18 sept) Terwijl filmmakers steeds weer teruggrijpen op contemporaine of historische trends in architectuur, kunnen ze wat dat betreft ook juist de weg wijzen. Hoezeer wordt de architectuur van de realiteit buiten de bioscoop beïnvloed door films? Wat laten films ons zien van de architectuur van de toekomst? Wat maakt een gebouw zo filmisch dat het wel decor of werkelijkheid moet worden? Bijeenkomst 4: Film áls architectuur (25 sept) Zoals de architect haar creaties optrekt uit beton, steen en glas, zo ‘bouwt’ een regisseur niet alleen met decors maar ook met de camerabewegingen, de montage, de soundtrack en de kleuren van zijn film. En dan nog zijn die filmische ruimtes niet ‘af’: dat gebeurt pas in de blik en de verbeelding van de toeschouwer. Films als ingenieuze bouwwerken, daar draait deze slotbijeenkomst om, met de filmmakers én het publiek als gelijkwaardige architecten.