Event image

“Hohe Messe” – Capella Dorestad & Accademia Amsterdam

Sunday, Oct 6 · 1:00 PM · 2:30 PM

This event is over

You can't join this event anymore

Hosted by
profile picture

De bergkerk

profile picture

Accademia Amsterdam

Lineup
profile picture

Accademia Amsterdam

profile picture

Johanette Zomer

profile picture

Margot Oitzinger

profile picture

Jonathan Mayenschein

profile picture

Stephan Gähler

profile picture

Peter Kooij

Guests
Location

Bergkerk, Bergkerkplein 1, 7411 EN Deventer, Nederland

About

In samenwerking met Capella Dorestad en het Dorestad Consort, voert Accademia Amsterdam de “Hohe Messe” van Bach uit. De Mis in b-kleine terts van Johann Sebastian Bach, beter bekend onder de 19e-eeuwse fantasiebenaming Hohe Messe (BWV 232) is de aanduiding voor een verzameling van meerstemmige toonzettingen van de vaste onderdelen van de rooms-katholieke mis (Ordo Missae), het zogeheten ordinarium. Dit bestaat van oudsher uit de onderdelen Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei die verspreid over een misviering aan bod komen. Bachs enige toonzetting van het ‘klassieke’ (dus gehele) ordinarium behoort, strikt muzikaal gezien, tot het genre van de missa solemnis of ‘plechtige mis’. De voor liturgische doeleinden bestemde meerdelige compositie blijkt gebaseerd op Bachs toonzetting van een Kyrie en Gloria die hij in 1733 had aangeboden aan de nieuwe keurvorst van Saksen (tevens koning van Polen) waarmee hij een belangrijke positie aan het keurvorstelijk-Saksische (en koninklijk-Poolse) hof probeerde te verwerven. In de periode 1748-1749 voegde Bach hieraan toonzettingen toe van het Credo (of ‘Symbolum Niceanum’), Sanctus (en Benedictus) en het Agnus Dei. Hiervoor putte hij rijkelijk uit eerder gecomponeerd werk; Bach bewerkte hiervoor delen van wereldlijke maar vooral van geestelijke cantates die voor de luthers-protestantse kerkdiensten in zijn woon- en werkplek Leipzig waren bedoeld. Waarom Bach aan het eind van zijn leven zijn ‘korte’ Mis in b-kleine terts van 1733 uitbreidde tot een volledige miscompositie is nog steeds niet bekend. Onder Bachonderzoekers bestaat wereldwijd wel de consensus dat Bach, in het algemeen en specifiek, nooit ‘zo maar’ tot componeren overging. Maar dit maakt het raadsel van het waarom van de Missa in h-moll alleen maar groter. Er zijn immers geen documenten van Bach zelf overgeleverd of relevante gegevens uit de laatste periode van zijn leven waaruit een en ander blijkt. Uitvoerenden: Koor: Capella Dorestad Orkest: Accademia Amsterdam in samenwerking met het Dorestad Consort Solisten : Johanette Zomer, sopraan Margot Oitzinger, sopraan Jonathan Mayenschein, alt Stephan Gähler, tenor Peter Kooij, bas

Classical

Concerts

Download the app and discover more

© BASH copyright and trademark 2024