Friday, Nov 1 · 7:00 PM · 10:00 PM
Annabel
BIRD
Mulatu Astatke
Schiestraat 20, 3013 AH Rotterdam, Nederland
BIRDFEST 2024, drie locaties, twee dagen, één festival! Onder het thema ‘Celebrate the Culture’ komt het festival op vrijdag 01 en zaterdag 02 november terug op de iconische locaties Annabel, BIRD en MONO. Where the sounds of day and night merge into one! Een viering van muziek en cultuur die oude legendes en nieuwe talenten samenbrengt. Vrijdag 01 november komt de legendarische Mulatu Astatke naar Annabel. Hij mag dan al een man van tachtig jaar zijn, aan stoppen denkt hij zeker nog niet en dat komt hij bewijzen op BIRDfest. Mulatu Astatke (geboren in 1943) is een Ethiopische muzikant en arrangeur, het meest bekend als de vader van Ethio-jazz. Geboren in de westelijke Ethiopische stad Jimma, studeerde Mulatu in Londen, New York City en Boston, waar hij zijn interesse in jazz en Latijns-Amerikaanse muziek combineerde met traditionele Ethiopische muziek. Hij werd de eerste Afrikaanse student die zich inschreef aan het prestigieuze Berklee College of Music in Boston, waar hij in 2012 een eregraad ontving. Astatke leidde zijn band terwijl hij vibrafoon en conga’s bespeelde—instrumenten die hij introduceerde in de Ethiopische populaire muziek—samen met andere percussie-instrumenten, toetsenborden en orgel. Zijn albums richten zich voornamelijk op instrumentale muziek, en Astatke verschijnt op alle drie de bekende albums van instrumentale muziek die werden uitgebracht tijdens de Gouden Jaren ’70 van Ethiopië. Hij werkte samen met vele opmerkelijke artiesten in beide landen, arrangeerde en speelde op opnamen van Mahmoud Ahmed, en trad op als speciale gast bij Duke Ellington tijdens een tournee door Ethiopië in 1973. Hiphopartiesten hebben ook uitgebreid gebruik gemaakt van samples van Astatke’s nummers, bijvoorbeeld in de werken van Nas, Damian Marley, Kanye West, Cut Chemist en Knaan. Hij toerde met de Amerikaanse band Either/Orchestra in 2006 en nam in 2008 een album op met de Heliocentrics en voltooide een Radcliffe Institute Fellowship aan de Harvard University, waar hij werkte aan moderniseringen van traditionele Ethiopische instrumenten en een deel van een nieuwe opera, The Yared Opera, in première bracht.