Saturday, Oct 5 · 6:00 PM · 7:30 PM
You can't join this event anymore
Pesthuyspodium
Stichting Pesthuys Podium, Vijfkoppen 1, 6211 JS Maastricht, Niederlande
Acteur en theatermaker Nico Meurs speelt de solovoorstelling: “VOLGENDE X”. Deze bekroonde tekst uit 1993 is van de Engelse schrijver Ron Aldridge. Nico Meurs heeft het voor deze Nederlandse versie opnieuw vertaald en bewerkt. Het resultaat is een ‘tragi-komische’ solo van ruim een uur. In het stuk wordt de toeschouwer meegenomen naar het schemergebied tussen leven en dood. Of zoals Shakespeare Hamlet laat zeggen: “Er is meer tussen hemel en aarde, Horatio… ” De voorstelling zit vol: humor, vaart en ontroering; is zowel beklemmend, als ook grappig en diep-menselijk. Maar bovenal kent “VOLGENDE X” een aantal zeer onverwachte ‘plot-twists’ die de toeschouwer op het puntje van de stoel zal laten zitten! Korte inhoud Een man alleen in een verlaten wachtruimte van het ziekenhuis wacht gespannen af of zijn vrouw Maaike, die een auto-ongeluk heeft gehad, nog uit haar coma zal ontwaken. Ondertussen doodt hij de tijd met: verhalen, grappen, liedjes, imitaties, anekdotes, bespiegelingen en herinneringen… Langzamerhand kom je meer-en-meer te weten over zijn leven en over de toedracht van het ongeluk. “VOLGENDE X”: Een voorstelling over: noodlot, dromen, wachten, liefde én ‘keepen in het eerste van AZ’! Nico Meurs Acteur/theatermaker Nico Meurs (Alkmaar, 1970) studeerde in 1994 af aan de Toneelschool Amsterdam. Hij is verbonden aan Theaterstichting De Blauwe Feniks en Theatergroep ALKmaar (TALK). Daarnaast is hij ook als gast-acteur te zien bij andere gezelschappen. Theaterstichting De Blauwe Feniks Sinds 2019 speelt het in Alkmaar gevestigde DBF met veel succes door het hele land zowel theatervoorstellingen als ook zogeheten ‘huiskamervoorstellingen’. Op het repertoire staan onder meer: “Kunst” (Reza), “Het Laatste Kievitsei” (Het Volk) en “Onder Het Melkbos” (Dylan Thomas). DBF werkt met professioneel opgeleide makers. Kenmerkend voor DBF is: ‘de kunst van het weglaten’. Hiermee zijn de voorstellingen van DBF altijd een ode aan de verbeelding.