Friday, Oct 11 · 5:30 PM
You can't join this event anymore
Mezz
Pier15®
STAKE
CRACKUPS
To Adelaide
Pier15 Skatepark, Veilingkade 12, 4815 HC Breda, Netherlands
Op vrijdag 11 oktober slaan MEZZ en Pier15 de handen ineen om Pier15 op zijn kop te zetten. Een keiharde avond vol met distorded gitaargeluiden en absolute chaos met STAKE, CRACKUPS en To Adelaide. STAKE, opgericht onder de naam Steak Number Eight, is een postmetal- en noiseband uit België. De muziek is een mengeling van postrock en sludgemetal en is beïnvloed door bands als Pelican, Isis, Sunn O))) en Amenra. Het laatste album wat ze uitbrachten is ‘LOVE, DEATH and DECAY’ en dat zijn de drie thema’s waar de nieuwe plaat van STAKE rond is gebouwd. De Gentse band gooit alle conventies overboord: gas geven en terugnemen. Het is een hechte collaboratie geworden waarbij alle groepsleden bijdroegen aan de teksten en de band ook voor het eerst zelf in de studio aan de knoppen zat. STAKE heerst waar het moet, maar laat ook ruimte om te ademen, om mee te leven en weer op te bouwen. “Ik ben nog nooit zo content geweest van een plaat als van deze”, zegt frontman Brent. De band wil nu vooral spelen en genieten. Samen de kracht van stevige gitaarmuziek voelen, nu de stilte na corona weer mag doorbroken worden. CRACKUPS are a band of extremes: insanely fast, tight, seriously loud, but with a keen sense of melody and ear for detail. Debut album ‘Animals On Acid’ (2011) quickly became a bit of a cult, even more so when the foursome went on indefinite hiatus not much later. Having plenty of other projects, CRACKUPS’ members supported various bands as (session) musicians, graphic designers or producer: from Double Veterans and The Priceduifkes to Psycho 44, the list is endless. But CRACKUPS always feels like coming home and in 2019 the band resurfaces. Sophomore album ‘Greetings From Earth’ is the musical equivalent of a quadruple espresso: vigorous garage punk in seven songs and less than 18 minutes. ‘Wet Sheets’, ‘Trainstation’, ‘White Fruit’, ‘Getting The Vibes’, every single one a wrecking ball used to wreak havoc live every single time. Album number 3 will be out by the end of the year. True to their DIY state of mind, they took matters into their own hands again for production and artwork. First single ‘Sgt. Haze’ doesn’t beat about the bush. Don’t look for a handbrake, as they still don’t have one, much to everyone’s relief. No-nonsense and no secrets. Inspired by a record collection that could be their parents’. Black Flag and Devo meets Viagra Boys and Warmduscher. CRACKUPS can see through you. TO ADELAIDE Bij To Adelaide is het vuur altijd brandende. Beïnvloed door genres als hardcore en shoegaze zorgt het Tilburgse viertal voor een nieuw geluid dat resulteert in een eeuwig voortdurende intensiteit. Want hoewel hun muziek constant balanceert tussen het gevoel van een gebalde vuist en een terneergeslagen hoofd, is er nooit sprake van een simpele gulden middenweg. De band weet in hun nummers moeiteloos de muzikale nadruk te verleggen en kiest in elke situatie voor het uiterste. En dat werkt vurig, motiverend en tevens misleidend. In tegenstelling tot de dromerige geluidsmuren van gitaristen Wessel van de Broek en Jeroen van Vugt en de energieke drumpartijen van Mex van Gestel zijn de teksten van frontman Luc Jeuken namelijk dikwijls nuchtere en directe observaties van de altijd maar zoekende persoonlijkheid. Over een realiteit die vaak veelbelovend lijkt, maar vaker onvergolden uitpakt. Ondertussen resideren ze in hun zelfgebouwde studio in Tilburg, waar ze in eigen beheer hun nummers schrijven, produceren en uitbrengen. Daarna gaan ze allemaal dood.