Event image

Nacht van de Sociologie

Friday, Nov 8 · 7:00 PM

External

This event is over

You can't join this event anymore

Hype · 🔥 271
Hosted by
profile picture

Arminius Kerk

254 followers

Location

Arminiuskerk, Museumpark 3, 3015 CB Rotterdam, Netherlands

About

Op de jaarlijkse Nacht van de Sociologie zijn in de drie zalen van Arminius weer een overdaad aan lezingen, debatten en comedy. Elk uur kun je kiezen uit drie onderwerpen. Tussendoor draait DJ Pepper plaatjes in de Grote Zaal en aan het einde van de avond vervagen op de dansvloer alle verschillen tussen de mensen… Koop snel een kaartje, de Nacht is elk jaar uitverkocht! Het tijdschema is: Grote Zaal 20:00 Why do religious people vote for populists? – Philip Gorski 21:00 Vriendschap – Beate Völker 22:00 De havermelkelite – Jonas Kooyman 23:00 Stand-up comedy – Glodi Lugungu Bovenzaal 20:00 Waarom AI en algoritmes publiek moeten worden gemaakt – Marc Schuilenburg 21:00 Generatie zelfvertrouwen – Eveline Crone en Renske van der Cruijsen 22:00 Het verschil tussen stedeling en plattelander – Jan Willem Duyvendak en Wouter Mensink 23:00 Memes – Süeda Işik Raadszaal 20:00 Nooit erbij horen – Warda Belabas 21:00 Uitreiking Sociologische Bril – Mark van Ostaijen 22:00 De fabrieksarbeider – Fabian Dekker Why do religious people vote for populists? – Philip Gorski Why do religious voters support Trump? Some argue that Trump promotes conservative values and that religious voters therefore turn a blind eye to his less moral side. Philip Gorski thinks the reasons runs deeper. Populist leaders often use rhetoric that includes religious themes, such as apocalyptic stories and messianic expectations. Religious voters have thus a much more affective link to populism. This does not only apply to the US, but also can be seen elsewhere in the world, including Modis’ India. Philip Gorski is Frederick and Laura Goff Professor of Sociology and Chair of the Sociology Department at Yale University. His work focuses on the complex interactions of religion and politics in early modern and modern Europe and North America. His most recent book is The Flag and the Cross: White Christian Nationalism and the Threat to American Democracy (Oxford, 2022). Vriendschap – Beate Völker Ook al is vriendschap van alle tijden, volgens Beate Völker leven we in een tijdperk waar vriendschap ongekend belangrijk is. De aandacht voor zelfontwikkeling is nog nooit zo groot geweest en daar passen zelfgekozen vriendschappen heel goed bij. Vriendschap is de enige relatie die de betrokkenen helemaal samen vormgeven, voor liefdesrelaties zijn er bijvoorbeeld veel meer regels. Vriendschap is goed voor de maatschappij omdat vriendschapsbanden sociale cohesie verhogen. Je ontwikkelt relaties met mensen buiten jouw familie, soms met een heel andere achtergrond. Hoe heeft vriendschap zich in de afgelopen decennia ontwikkeld? Op welke manier beïnvloedt de digitale cultuur vriendschappen? En hoe verschillen vriendschappen naar klasse, gender en nationaliteit? Hoe maken we vrienden en hoe raken we ze kwijt? Beate Völker zal een korte lezing houden en in gesprek gaan met het publiek. De havermelkelite – Jonas Kooyman Rond 2015 ziet journalist Jonas Kooyman in Amsterdam een nieuwe groep ontstaan, die hij de ‘havermelkelite’ noemt: het zijn twintigers en dertigers die werken bij start-ups, in de creatieve sector of op de Zuidas, die zuurdesembroden van negen euro eten, oranje wijn drinken, die rondrijden op e-bikes van drieduizend euro en elke dag koffie buiten de deur halen, het liefst ‘met haver’, plantaardige melk. Kooyman ziet hoe zij de stad steeds meer naar haar hand zet. Tot frustratie van hemzelf en vele anderen, die de stad waar zij zo van houden zien veranderen in een monoculturele speeltuin voor de rijken. Wat blijft er over van de stad als de havermelkelite ongenadig voort blijft consumeren en etaleren? Is Rotterdam ook al verloren of is redding nog mogelijk? Groepen volgens Glodi – comedy Glodi Lugungu verwondert zich waarom mensen de dingen doen die ze doen. Hoe mensen elkaar opdelen in clubjes, wat voordelen heeft, maar maar al te vaak tot ongemakkelijke situaties leidt. Op de Nacht van de Sociologie komen al deze clubjes voorbij. Glodi wil zijn publiek in totale chaos inspireren over het leven en wat je vooral niet moet doen om te worden als hij. Waarom AI en algoritmes publiek moeten worden gemaakt – Marc Schuilenburg Toepassingen van kunstmatige intelligentie oftewel AI (artificial intelligence) beloven veel en dringen in een alsmaar sneller tempo door in de samenleving. Steeds meer beelden en data worden van ons vastgelegd: waar we zijn, met wie we zijn, en wat we doen. Voor de politie en andere organisaties biedt dit ongekende mogelijkheden tot surveillance.Maar het gebruik van AI is allesbehalve onschuldig. Zo ontdekten Follow the Money en Marc Schuilenburg een discriminerend algoritme bij de politie, waarna deze gestopt werd. Wat komt er nog op ons af met gezichtsherkenning, DNA-sporen en generatieve AI, waarbij stemmen en filmpjes van personen kunnen worden gemaakt die niet van echt te onderscheiden zijn? Wat betekent dit voor de samenleving en de democratie? Schuilenburg pleit voor het ‘publiek maken’ van AI en algoritmes en stelt dat er nood is aan een sociologie die zich mengt in het maatschappelijk debat, vooral als haar inzichten pijn doen en niet in de smaak vallen van de politiek en het grootkapitaal van techbedrijven. Generatie Zelfvertrouwen – Eveline Crone en Renske van der Cruijsen Elke nieuwe generatie jongeren heeft weer eigen kenmerken en problemen, omdat de samenleving altijd verandert. Het zelfbeeld van de huidige generatie jongeren is nauw verbonden met de digitalisering, zowel positief als negatief. Eveline Crone en Renske van der Cruijsen doen onderzoek naar het zelfbeeld van jongeren en begin oktober verschijnt hierover hun boek Generatie Zelfvertrouwen. Zij worden door Talitha Stam geïnterviewd over de sociologische kant van hun onderzoek: wat doet de digitalisering met de identiteit en zelfbeeld van jongeren? Wat is de invloed van cultuur? Hoe verhouden jongeren zich tegenover ouderen? Een belangrijk thema, want ruim één op de drie jongeren ervaart mentale problemen en prestatiedruk. Het verschil tussen stedeling en plattelander – Jan Willem Duyvendak en Wouter Mensink Spanningen tussen stad en platteland bestaan al duizenden jaren, maar pas recent beschrijven we deze als ‘kloof’. In Hoe we uit het dorp vertrokken doet Wouter Mensink een poging stad en platteland dichter bij elkaar te brengen. Hij verweeft persoonlijke ervaringen van plattelandverlaters met algemene beschouwingen over de relatie tussen stad en platteland. Volgens hem zijn de verschillen tussen stad en platteland vaak kleiner dan we denken. Dat denkt ook Jan Willem Duyvendak in zijn boek Macht der gewoonte .  De verschillen nemen af, Nederlanders lijken steeds meer op elkaar. Wat is het verschil tussen plattelander en stedeling? Hoe kan het dat dit verschil de laatste jaren zo belangrijk is geworden? Is het beter als we het er niet meer over zouden hebben of vervult het juist een belangrijke funktie? Memes – Süeda Işik Memes zijn online plaatjes, filmpjes of gifjes. Meestal zijn ze grappig en je kunt ze doorsturen in appgroepen of sociale media en er zelf iets aan toevoegen.Veelal zijn ze specifiek gericht op bepaalde culturele groepen onder jongeren en daarom kunnen zij vaak alleen deze memes goed begrijpen, hoe onbegrijpelijker voor de buitenstaanders, hoe beter. Memes zijn een bijzonder en fascinerend onderdeel van de digitale cultuur, maar ze zijn niet alleen maar ‘leuk’ of onschuldig. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid stelt dat memes een belangrijk communicatiemiddel zijn voor extremistische stromingen. Met memes kunnen extreemrechtse activisten en rechts-terroristen jongeren bereiken die anders niet bereikt kunnen worden. Een bekend voorbeeld is Pepe the Frog, een grappig plaatje van een kikker, die echter door extreem-rechtse bewegingen werd gebruikt als herkenningsteken. Welke groepen gebruiken memes als communicatiemiddel? Hoe hebben memes zich ontwikkeld door de jaren heen? En waarom zijn juist memes zo goed in het verspreiden van informatie en ideeën? ‘Je kunt ervan uitgaan dat elk kind met een iPhone memes heeft gezien’ Beatrice de Graaf terrorisme-expert. Nooit erbij horen – Warda Belabas Van ruim 30% Nederlanders is ten minste een van de ouders in het buitenland geboren. In Rotterdam is dat aantal inmiddels boven de 50% gestegen. Deze ’tweede generatie’ wordt de afgelopen jaren in toenemende mate bevraagd op hun achtergrond. Veel mensen voelen dat ze er ‘nooit zullen bijhoren’, wat invloed heeft op hun vertrouwen in de overheid en de samenleving. De meesten vinden een manier om dit te verdragen, maar een kleine groep migreert naar het herkomstland van hun ouders, waar minder vragen worden gesteld. Enkelen zetten hun onlustgevoelens om in maatschappelijke actie, maar er zijn ook die afhaken. Wanneer kiest men voor ‘vertrek’ en wanneer voor een tegengeluid? Wat brengt de toekomst voor deze groeiende tweede generatie in een verder gepolariseerde politiek? Warda Belabas doet hier onderzoek naar en zij zal geïnterviewd worden door Willemijn de Koning. De Sociologische Bril Wie wint de prijs voor beste publiek-sociologische boek van het jaar? Juryvoorzitter Mark van Ostaijen zal de prijs uitreiken en aansluitend de winnaar interviewen. De shortlist is: Trudy Dehue – Ei, foetus, baby Koen Bogaert – In het spoor van Fanon Hein de Haas – Hoe migratie echt werkt Mattias Van Hulle – De burn-out paradox Milio van de Kamp – Misschien moet je iets lager mikken Ruud Koopmans – De asielloterij De fabrieksarbeider – Fabian Dekker Bestaat de ouderwetse fabrieksarbeider nog? Blauwe overall, smeerolie op gezicht en handen… Volgens het CBS heeft Nederland geen arbeidersklasse van betekenis meer. Arbeidssocioloog Fabian Dekker – zelf opgegroeid in een arbeidersmilieu – ging op onderzoek uit en ontdekte: van de klassieke fabrieksarbeider heeft Nederland er zeker nog een paar honderdduizend. Maar belangrijker: een kwart van de Nederlanders voelt zich onderdeel van de arbeidersklasse. Wat onderscheidt de arbeidersklasse op dit moment van anderen? Wat zijn hun hopen, dromen en frustraties? Dekker interviewde twintig mensen en publiceerde daarover Fabriekswerk, over de vergeten arbeiderklasse . Hij ontmoette trots maar ook miskenning, met mogelijk belangrijke politieke gevolgen. Fabian Dekker zal een korte lezing houden en in gesprek gaan met het publiek. DJ Pepper DJ Pepper draait tussen de presentaties in de Grote Zaal funky hits en monumentaal onbekend werk uit de geschiedenis van de soul en funk. En aan het eind van de avond vervagen op de dansvloer de verschillen tussen mensen, zie ook www.mixcloud.com/drpepe Ticketinfo Een programma kost veel geld: organisatie, productie, sprekers, en marketing. Daarom vragen wij iedereen een ticket met normaal tarief te kopen. Mocht een goedkoper kaartje echter voor jou het verschil maken en ervoor zorgen dat je het evenement wèl kunt bezoeken, kies dan het kaartje met reductie. De Nacht van de Sociologie wordt georganiseerd door Debatpodium Arminius, Sociologische Bril, ESSB, NIAS, Sociale Vraagstukken, EUR en uitgeverij Boom.

Where hype starts